Welcome to Pak Afghan Youth Forum

Pak Afghan
Youth Forum

Don't just dream it
Be the bridge. Build a better tomorrow

بالیووډ او اسلاموفوبیا – په فلم “پانی پت” کې د سینما له لارې د تحریفونو پټول

موږ د بالیووډ او اسلاموفوبیا په اړه خپله لړۍ د پانی پت سره پیل کوو، یو فلم چې په سطحه، د تاریخي تکرار په څیر ښکاري، مګر په حقیقت کې، یو متنازع کیسه ده چې تاریخ تحریفوي. بالیووډ ولې د دې بلاک بسټر لپاره د پاني پت جګړه غوره کړه؟

د اتلسمې پیړۍ په اوږدو کې په برصغیر کې د واک او کنټرول لپاره مبارزه په تاریخ کې یوه مهمه شیبه وه، چې دا د سینمایی تطبیق لپاره مناسبه وه. په هرصورت، کله چې پانی پت په 2019 کې خپور شو، دا یوازې د تیرو تکرارولو په اړه نه و. هند په افغانستان کې د خپل نفوذ د پراخولو په لټه کې و، او دغه فلم د خپلو داستاني انتخابونو له لارې د هغو جیو پولیټیکل ارمانونو غږ پورته کړ.

تاریخي څېرې تحریفول: ابدالي او مراتا

احمد شاه دراني [اکسپرس ټریبیون]
احمد شاه دراني [اکسپرس ټریبیون]

د پانی پت درېيمه جګړه په ۱۷۶۱ کال کې د افغانستان د پاچا احمد شاه ابدالي او د مرهټه امپراتورۍ تر منځ وشوه. دا جګړه په سیمه کې د واکمنۍ لپاره د واک مبارزه وه، چې د هندي واکمنانو څخه تر افغان قومونو پورې د اتحادونو سره و. د ابدالي بریا د سیاسي منظرې بڼه بدله کړه، مګر د پاني پت فلم دا پیچلې تاریخي شیبه د ابدالي د “ویني تږي یرغلګر” په کمولو سره ساده کوي.

افغان منتقدین، پوهان او لیدونکي استدلال کوي چې دا فلم یوه ښکاره هڅه وه چې د دوی یو ملي اتل ته سپکاوی وکړي او د تاریخ بیا لیکلو لپاره د هندي ملتپالو داستانونو خدمت وکړي.

په حقیقت کې احمدشاه ابدالي یوازې یو بې رحمه فاتح نه و. هغه یو پوځي ستراتیژیست او مشر و، او د هغه امپراتورۍ په سیمه کې یو له خورا نفوذ لرونکو څخه و. فلم د هغه د ډیپلوماتیکو ستراتیژیو په سپړلو کې پاتې راغلی، هغه سیاسي اتحادونه چې هغه یې جوړ کړي، یا هغه سیمه ایز ننګونې چې ورسره مخ دي. پرځای یې، پانی پت د ابدالي ساده انځور غوره کوي، د هغه تاریخي اهمیت له پامه غورځوي چې د عصري افغانستان بنسټ ایښودونکی او په سویلي آسیا کې د ځواک انډول کې مهم شخصیت دی.

له بلې خوا، ماراته د غوره جنګیالیو په توګه ښودل شوي چې د هند د حاکمیت لپاره جنګیږي. پداسې حال کې چې مراتاانو په میړانه مبارزه وکړه، تاریخ د برصغیر د ځواک په مبارزه کې د دوی د هڅونې او د دوی رول خورا مهم انځور څرګندوي. د مرهټهانو د خالص اتل په توګه او ابدالي ته د خالص ولن په توګه په وړاندې کولو سره، فلم د دې تاریخي شخړې پیچلتیاوې له پامه غورځوي او ملتپال احساسات پوره کوي.

په 2019 کې خپور شوی، پاني پت په داسې وخت کې راورسید چې هند په افغانستان کې د خپل سیاسي او اقتصادي لاس رسی د پراخولو په لټه کې و، په ځانګړې توګه په زیربناوو او سوداګرۍ کې د پانګونې له لارې. د فلم کیسه په دې جیو پولیټیکل اجنډا کې رول لوبوي چې د افغانستان په تاریخ کې د پام وړ شخصیت ته سپکاوی کوي، چې د افغانستان د سخت غبرګون لامل شوی.

افغان اتباعو، منتقدینو او حتی حکومتي چارواکو خپله خواشیني څرګنده کړه. په ټولنیزو رسنیو کې په فلم نیوکې شوي پوسټونه ډک شوي، ډیری ادعا کوي چې دا ډول تحریف کولی شي د دواړو هیوادونو اړیکې خرابې کړي.

د پاکستان مشهور سیاستوال فواد چوهدري پر بالیووډ غږ کړی چې په پرله پسې ډول داسې فلمونه جوړ کړي چې د مسلمانو واکمنانو سپکاوی کوي او تاریخ له تعصبه لېرې لیکي. افغان منتقدینو هم ورته احساسات څرګند کړل او خبرداری یې ورکړ چې پاني پت یوازې یو فلم نه و، بلکې د پروپاګند یوه خطرناکه ټوټه وه چې کولای شي د هند او افغانستان اړیکې نورې هم ترینګلې کړي.

همدا رنګه وګورئ: د وخت په کنده کې: د پاکستان او افغانستان د ډبرینو هنر

په بالیووډ کې د تاریخي بیا لیکلو ټولنیز اغیز*

د فلم پانی پت انځور [د سینما عکسونه]
د فلم پانی پت انځور [د سینما عکسونه]

د ₹ 100 ملیون (~ $ 12 ملیون ډالرو) بودیجې سره ، پانپت د یو افسانوي په توګه بازار موندلی و ، مګر د بکس دفتر فعالیت یې د تمې پوره کولو کې پاتې راغلی. دا فلم په ټول هند کې او په ټاکلو نړیوالو بازارونو کې خپور شو، مګر بیا هم د پام وړ ګټې ترلاسه کولو لپاره مبارزه وکړه، یو څه د هغه جنجالونو له امله رامینځته شوی. په یوه پروژه کې د پام وړ پانګه اچونه چې هدف یې د تاریخ بیا لیکل او د ملتپالو ایډیالوژیو هڅول دي په ګوته کوي چې څنګه د بالیوډ نفوذ د تفریح او سیاسي ډګر څخه بهر پراخیږي. په لید کې، پانیپت د جګړې لوی صحنې او په زړه پورې سیټونه وړاندې کوي، مګر د کرکټر پراختیا کمه ده. د ابدالي انځورګري، په ځانګړې توګه، یو اړخیزه ده. د یو سیاستوال، ډیپلومات او د افغانستان د بنسټ ایښودونکي په توګه د هغه رول له پامه غورځول شوی، او پر ځای یې، فلم د هغه د یو ظالم فاتح په توګه په انځور کولو تمرکز کوي. په مقابل کې، ماراته رومانتيک شوي، د ازادۍ او عزت لپاره د جګړې په توګه انځور شوي، که څه هم په تاریخي توګه، د دوی انګیزه خورا پیچلې وه. تاریخ پوهانو او پوهانو د بالیوډ د تاریخ د بیا لیکلو د مخ پر ودې رجحان له امله نیوکه کړې. د ځینو امپراتوریو ستاینه او د مسلمانو واکمنانو شیطاني کول په هند کې د عصري سیاسي متحرکاتو د انعکاس په توګه لیدل کیږي، چیرې چې ملتپالنه او اسلاموفوبیا مخ په زیاتیدو دي. پوهان استدلال کوي چې دا ډول فلمونه ژورې ټولنیزې اغیزې لري، ځکه چې دوی د تاریخ په اړه عامه افکارو ته بڼه ورکوي او خطرناک سټیریوټایپونه پیاوړي کوي. لکه څنګه چې یو افغان نقاد یادونه وکړه، “پانی پت یوازې د تاریخ تحریف نه دی؛ دا د سویلي آسیا په ګډ کلتوري او تاریخي میراث باندې برید دی.” پاني پت د یوې پیاوړې بېلګې په توګه کار کوي چې څنګه د بالیووډ فلمونه کولی شي تاریخي پیښې او کرکټرونه د عصري سیاسي داستانونو سره سمون ولري. لکه څنګه چې موږ خپلې لړۍ ته دوام ورکوو، موږ به نور فلمونه وپلټو چې ورته اجنډا هڅوي، د دې ډول انځورونو اخالقي او اغیزې تر پوښتنې لاندې راولي. د بالیووډ او اسلاموفوبیا په اړه زموږ په لړۍ کې د نورو انتقادي بیاکتنو لپاره سره پاتې شئ!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top